Eerste weekend: Angkor Wat

9 augustus 2016 - Angkor Wat, Cambodja

De dagen vliegen voorbij, ik kan bijna niet geloven dat ik al in mijn laatste week zit. Ik heb het gevoel alsof elke dag uit twee dagen bestaat. Eerst mijn gewone werkdag: 6:15 op, 6:45 ontbijt, 7:15 weg, lesgeven tot 15:00 en rond 16:00 weer thuis. Maar daarna begint mijn &vakantiedag& pas. Even opfrissen en dan naar een markt, museum of iets ander bekijken, met een groep uit eten en dan nog een (of soms meerdere) drankjes doen. De avonden voelen alsof het elke dag weekend is, al moet ik de volgende dag gewoon vroeg op. Ik heb trouwens minder moeite met weinig slapen dan ik van te voren had gedacht. Ik ga hier heel anders met mijn energie om en een paar monniken aan het werk zetten is minder vermoeiend dan een klas met kleuters de hele dag vermaken.

Naast de gewone (ja, het voelt al gewoon!) doordeweekse dingen kunnen we in het weekend ook veel ondernemen. We gaan ieder weekend met een groepje weg om nog wat van het land te kunnen zien. Omdat dit mijn eerste keer buiten Europa is, durfde ik het van te voren niet aan om te gaan reizen, maar achteraf had ik dat graag gewild. Ik denk dat ik maar gewoon 3 maanden vrij moet gaan regelen!

Ik was van plan om iedere week even een blog te schrijven over hoe het weekend was, maar in de echte Cambodjaanse spirit gaat niets zoals je van te voren had bedacht. Ik ben hier zoveel bezig dat ik al moeite heb om mijn eigen dagboek bij te houden, dus aan mijn blog kom ik helemaal niet toe. Ik kan jullie mijn interessante leven echter niet onthouden, dus krijgen jullie nu in een marathon drie dagen lang mijn ervaringen van de afgelopen 3 weekenden op jullie scherm. Het eerste weekend ben ik naar Angkort Wat geweest, het tweede weekend ben ik naar de watervallen in het national park van Kirirom geweest en afgelopen weekend heb ik Kampot en Kep bezocht. Ik begin bij het begin...

Het weekend na mijn eerste werkweek wilde ik graag naar Angkor Wat. Dit is een enorm, oud tempelcomplex dat de grootste toeristische trekpleister van het land is. Ik was niet de enige die snel een bezoek wilde brengen aan Angkor Wat, dus we hadden al snel een groepje van vier meiden bij elkaar. Angkor Wat ligt een paar kilometer buiten het toeristische plaatsje Siem Reap, wat ongeveer 6 uur rijden is vanaf Phnom Penh. We hadden heel optimistisch op vrijdagavond de nachtbus genomen, zodat we twee hele dagen zouden hebben. Nu klonk een nachtbus vrij relaxed, maar dat viel nogal tegen dus stapte ik zaterdag om 5 uur 's ochtends helemaal gebroken uit de bus. Ik had nog geen stap buiten de bus gezet, voordat we belaagd (ja, ze kwamen echt dichtbij) werden door tuktukdrivers die allemaal hun zaakje wilden promoten. De mensen die mij wat beter kennen weten hoe ik 's ochtends ben, dus die kunnen zich wel voorstellen hoe ik eigenlijk wilde reageren. Nu is het in Cambodja echter erg ongepast om boos of chagrijnig te worden, dus ik zag het maar als een boeddhistisch lesje zelfbeheersing.

Uiteindelijk had de hele groep zijn spulletjes bij elkaar, was iedereen uit de bus geklommen en konden we de drivers de klanditie geven die ze zo hard nodig hadden. Het was een flink ritje naar de tempels, dus kon ik nog even rustig wakker worden. De eerste tempel die op het programma stond was Angkor Wat, de bekendste tempel die ook zijn naam leent aan het complex. Het was ontzettend groot en indrukwekkend, maar ook vol met toeristen. Toen we het lange pad richting de tempel afliepen had ik het gevoel alsof ik naar het Disneylandkasteel ging, zoveel selfiesticks en fotocamera's waren er. Op elke foto die wij zelf maakten stonden meer toeristen dan tempel. In de tempel zelf mocht je overal komen, in alle gangetjes en hoekjes. We hebben er bijna twee uur rondgelopen voordat we met de tuktuk naar een eettentje gingen voor ons welverdiende ontbijt. Nadat we onze buik hadden gevuld met twijfelachtig voedsel (we hadden die dag allemaal tussen elke tempel een toiletstop nodig), bracht onze driver ons naar Angkor Thom. Deze vond ik eigenlijk nog wel mooier dan Angkor Wat. Angkor Thom bestond uit een aantal verschillende tempels, waaronder de tempel van Bayon, met de bekende &smiling faces&. Hier betaalden we een gids voor een tour, wat bleek in te houden dat hij ons plekken liet zien waar je een mooie profielfoto kon maken. We zagen die dag nog een aantal andere tempels, waaronder een getrapte die je kon beklimmen (heel leuk om te doen!) en de persoonlijke tempel van een oude koning, met een groot meer erbij. Natuurlijk kon ook de andere grote attractie van Angkor Wat niet ontbreken: de tempel uit Tomb Raider. Dwars door deze enorme tempel groeiden nog enormere bomen heen. Boomwortels kwamen uit de muren en de stammen groeiden dwars door het dak. Ook in dit tempeldoolhof hebben we lang rondgelopen en veel gezien. Het was die dag (uiteraard) bloedheet en na een hele dag in de brandende zon rond te hebben gelopen, baden we in het zweet, zonnebrandolie en DEET. Toen we de laatste tempel voor die dag gezien hadden, volgde een heerlijk ontspannende tuktukrit terug naar het hotel en konden we nog even afkoelen nagenieten bij het zwembad. Ondanks dat we veel gezien hadden die dag, hebben we slechts een deel van de tempels kunnen bezoeken. Ze verkopen veel driedaagse kaarten en sommige mensen blijven er zelfs een week.

Wij wilden voordat we weer een week aan het werk gingen ook nog even opladen, dus hebben we er zondag een relaxdagje van gemaakt. Eerst eens uitslapen, daarna lekker zwemmen, een pedicure en manicure en een massage, het blijft vakantie... Zo vloog het weekend voorbij en zaten we zondagavond weer in de nachtbus. Ik had buikkramp en heb bijna geen oog dichtgedaan, dus ik kwam om 5:45 gebroken aan. Normaal gaat om 6:15 de wekker, dus ik kon gelijk in een stuk door. Gelukkig is de tempel zo een fijne en rustige plek dat ik de dag wel redelijk doorkwam. Tussen de middag heb ik een hele korte powernap gedaan en 's avonds heb ik heerlijk geslapen. Je moet er wat voor over hebben...

Morgen post ik het verhaal over mijn tweede weekend in Cambodja: mijn wandeltripje naar de watervallen in Kirirom National Park. Nu eerst lekker slapen en morgen weer vroeg op!

1. José:
    9 augustus 2016
    Wauw Rosanne, alsof je op een andere planeet bent! Mooi verhaal weer, ik kijk uit naar het vervolg!! Groetjes José